Znak Ruchu Maitri MY A TRZECI ŚWIAT
Pismo gdańskiego ośrodka
Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI
Nr 3 (32), kwiecień-maj 1999

ZE ŚWIATA W SKRÓCIE

  • 85% młodzieży w wieku 10-19 lat mieszka w krajach Trzeciego Świata. Z tego według UNICEF 150 mln nie chodzi do szkół, w tym 2/3 stanowią dziewczęta. 250 mln dzieci w tym wieku nielegalnie pracuje - są wykorzystywane przez pracodawców.
  • Wiele nieletnich dziewcząt zostaje matkami. Największym zagrożeniem dla życia młodzieży w krajach Trzeciego Świata jest AIDS. Do połowy wszystkich nowych zarażeń dochodzi u młodzieży w wieku 15-24 lat. W 1997 r. zaraziły się 3 mln młodzieży, w tym 2/3 stanowią dziewczęta.
  • Według dorocznego raportu UNICEF "Postęp narodów 1998" co trzeci noworodek na świecie nie ma aktu urodzenia. Może to spowodować co roku problemy dla 40 mln dzieci. W wielu krajach brak metryki pozbawia dziecko dostępu do podstawowych świadczeń socjalnych. Jest niekiedy wymagana przy szczepieniach, korzystaniu z opieki lekarskiej czy w chwili przyjęcia do szkoły. Prawie wszędzie żąda się metryki przy zawieraniu małżeństwa i nabywaniu ziemi.

  • Połowa niezarejestrowanych noworodków mieszka w Azji, a 1/4 w Afryce. Są to głównie dzieci z najbiedniejszych rodzin, które i tak żyją poza nawiasem społeczeństwa. Najubożsi uchylają się często od rejestracji dzieci, gdyż w 50 krajach pobierane są opłaty za wydanie aktu urodzenia. W wielu krajach brakuje też wykwalifikowanego personelu i nowoczesnego sprzętu, umożliwiającego sprawne funkcjonowanie systemu rejestracji noworodków. UNICEF wzywa wspólnotę międzynarodową do zdecydowanego działania na rzecz rejestrowania wszystkich noworodków przez stworzenie systemu uproszczonego i dostępnego dla każdego.
  • Według najnowszych danych UNESCO na temat analfabetyzmu w r. 2005 prawie 870 mln osób powyżej 15 roku życia będzie analfabetami. Najtrudniejszy dostęp do oświaty mają kobiety, wśród których jest 558 mln analfabetek. Wciąż w wielu krajach w szkołach brakuje światła i wody. W tych krajach prawie 150 mln dzieci między 6 a 11 rokiem życia nie chodzi do szkoły, podczas gdy 85% 14-letnich uczniów w Anglii, Szkocji i Holandii ma komputer w domu. Przykładem, który ukazuje przepaść dzielącą kraje "informatycznie ubogie" od "bogatych", może być fakt, że w całej Afryce jest mniej telefonów, niż w samym tylko Tokio.

[Spis treści numeru, który czytasz]
[Skorowidz  tematyczny artykułów]
[Strona główna]      [Napisz do nas]