Znak Ruchu Maitri MY A TRZECI ŚWIAT
Pismo gdańskiego ośrodka
Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI
Nr 4 (23) kwiecień 1998

Szkoła Życia w Masaka

ZARYS PROJEKTU SZKOŁY ŻYCIA

      Celem projektu jest stworzenie "Szkoły Życia", w której ubogie i upośledzone fizycznie dziewczęta mogłyby nauczyć się podstawowych czynności, przydatnych w życiu codziennym, jak szycie, krojenie, robienie na drutach, szydełkowanie, wyszywanie i gotowanie. Otrzymają też wychowanie ogólne, naukę czytania, pisania i katechizmu. Projekt obejmie teren parafii Masaka w diecezji Kigali. Został zainicjowany przez Siostry Pallotynki, pracujące w tej parafii. Odpowiedzialna za "szkołę" jest siostra Marta Litawa we współpracy z rwandyjską siostrą Genevičve Uwaje, która od września 1997 r. zajęła się tą szkołą.
      Z projektu skorzystają najbiedniejsze dziewczęta z parafii Masaka, dotknięte trwałym kalectwem nóg lub rąk po przebytych w dzieciństwie chorobach, a także dziewczęta z kalectwem od urodzenia lub kalectwem spowodowanym przez wojnę w 1994 r.
      Siostry Pallotynki pomagają im już zdobyć protezy i przystosować się do normalnego życia w środowisku. Trudne warunki rodzinne i kalectwo są zagrożeniem dla ich życia moralnego oraz pozbawiają je jakiejkolwiek użyteczności w życiu. Wśród nich są także sieroty. Projekt mógłby być rozszerzony o pomoc dla biednych dziewcząt, które nie mają szans na naukę w szkole podstawowej. W ośrodku można by zaangażować na stałe ok. 10 dziewcząt, które nauczyłyby się szycia i wyszywania, by z kolei uczyć inne.
      Przewiduje się przyjęcie do "szkoły" 30-50 dziewcząt rocznie. Ich sytuacja zostanie zbadana przez Siostry Pallotynki w ich miejscu zamieszkania. Z pomocy skorzystają w pierwszej kolejności dziewczęta, które:

  • są dotknięte trwałym kalectwem i nie mogły uczęszczać do szkoły podstawowej;
  • nie mogą się utrzymać z pracy na roli, ponieważ nie mają ziemi;
  • nie mają innych możliwości zarabiania;
  • są zagrożone patologią społeczną.

Szkoła Życia w Masaka
      Aby projekt mógł rozpocząć funkcjonowanie, ośrodek trzeba zaopatrzyć w maszyny do szycia, różnego rodzaju tkaniny, też w małe kawałki materiałów, które byłyby wykorzystane do szycia małych, krótkich spodenek dla chłopców i sukienek dla dziewcząt.
      Najwięcej materiałów zużywa się na szycie mundurków szkolnych dla dziewcząt i chłopców, zwłaszcza dla sierot, których w parafii Masaka jest ok. 3.000. Są też inne potrzeby, jak np. nici, guziki, gumy, tasiemki, kolorowa mulina do wyszywania, wełna, igły, szydełka, druty, zeszyty, długopisy itp.

Oczekiwane efekty projektu
      Realizacja projektu znacznie poprawi sytuację materialną i moralną dziewcząt korzystających z pomocy. Oczekuje się następujących korzyści:

  • zdobycie zawodu przez dziewczęta
  • możliwość znalezienia pracy w uzyskanym zawodzie - umiejętność szycia i wyszywania będzie źródłem całkowitego utrzymania dla dziewcząt;
  • zdobycie umiejętności czytania i pisania;
  • ochrona moralna dziewcząt;
  • nauka samodzielnego pokonywania trudności;
  • nadanie sensu życia i odnalezienie się w społeczeństwie przez dziewczęta z upośledzeniem fizycznym;
  • podnoszenie poziomu intelektualnego i kulturalnego społeczeństwa.

      Efekty projektu zostaną też wykorzystane dla dobra innych osób:
  • dziewczęta, które nauczyły się szycia i wyszywania, będą uczyły inne dziewczęta;
  • w "szkole życia" będą szyte w pierwszej kolejności sukienki i mundurki szkolne dla sierot i biednych dzieci z parafii Masaka;
  • resztki materiałów zostaną wykorzystane do szycia odzieży dla małych dzieci.

Koszty funkcjonowania Szkoły Życia
      Aby rozpocząć realizację projektu, trzeba odnowić i wyposażyć pracownię oraz zatrudnić trzy nauczycielki. Przewidywane koszty:
      1. Odnowienie pomieszczeń: naprawa instalacji elektrycznej i wodnej, wybudowanie sześciu sanitariatów, farba do malowania pomieszczeń;
      2. Wyposażenie pracowni w środki trwałe: 5 szaf, 10 stołów, 35 krzeseł, 5 maszyn do szycia, przybory do szycia, nożyce itp. (ufamy, że te ostatnie potrzeby szkoła będzie mogła w przyszłości zapokoić sama dzięki sprzedaży wyrabianych przedmiotów, na początku będzie to jednak bardzo trudne).
      Łączny jednorazowy koszt remontu i wyposażenia szkoły wyniesie ok. 6.350 USD.
      3. Miesięczny koszt funkcjonowania szkoły: zakup tkanin, wyroby pasmanteryjnych, zeszytów, przyborów do pisania, płace dla 3 nauczycielek (przez 3 lata).
      Łączny koszt miesięczny, gdyby przyjąć 30 dziewcząt, wyniesie ok. 300 USD (bez kosztów utrzymania dziewcząt).


[Spis treści numeru, który czytasz]
[Skorowidz  tematyczny artykułów]
[Strona główna]      [Napisz do nas]